Πέμπτη 7 Μαρτίου 2013

Το Σχέδιο «ΑΘΗΝΑ»



Το Σχέδιο «ΑΘΗΝΑ», έχει πλέον μπει στο μικροσκόπιο των Τριτοβάθμιων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων τα οποία καλούνται να υποβάλουν τις νέες τους προτάσεις, προκειμένου μέσα σε διάστημα 45 ημερών να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Μια προσεκτική μελέτη του Σχεδίου δείχνει ανάγλυφα ότι και αυτό το Σχέδιο αποτελεί μια ακόμη προχειρότητα στον ευαίσθητο και νευραλγικό τομέα της Παιδείας. Πρόκειται περί μιας ακόμα επανάληψης παλαιοκομματικών νοοτροπιών των ισχυρών βαρόνων της πολιτικής, αφού η πρόταση του υπουργείου παραπέμπει στις γνωστές μεθοδεύσεις του παρελθόντος: ίδιες «αρχές», ίδιες «αποτυχημένες συνταγές», ίδιες «κακές νοοτροπίες». Εξ ου και οι περιπτώσεις της υπερβολικής ενίσχυσης των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων της Καλαμάτας και των Σερρών, την ίδια ώρα που μεταξύ άλλων αποδυναμώνονται υπέρμετρα η Ακριτική Φλώρινα και η Θεσσαλονίκη.
«….δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να σπαταλάμε τα χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου για να λειτουργούν Πανεπιστήμια χωρίς Τμήματα, Τμήματα χωρίς Πανεπιστημιακούς και πολλές φορές χωρίς αποφοίτους….», δήλωσε  μεταξύ άλλων ο κ Αλβανιτόπουλος μετά την δημοσιοποίηση του Σχεδίου, κάτι που δυστυχώς δεν αντικατοπτρίζεται στις προτάσεις που ο ίδιος κατέθεσε, αφού στις πλείστες των περιπτώσεων το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ» προβλέπει μετακίνηση Τμημάτων τα οποία θα κοστίσουν: εννέα τμήματα μετακινούνται μόνο από την Θεσσαλονίκη στις Σέρρες και δύο τμήματα του ΤΕΙ Λαμίας (του κ. Σταϊκούρου) απορροφούν δύο μεγαλύτερα Τμήματα από την Λάρισα και την Χαλκίδα,! Το παράδειγμα της Πληροφορικής της Λάρισας είναι από μόνο του χαρακτηριστικό για να καταρρίψει τα επιχειρήματα που επικαλέσθηκε ο Υπουργός Παιδείας, αφού ένα τμήμα με 2.000 σπουδαστές, με άριστες κτιριακές και εργαστηριακές εγκαταστάσεις και που δίνει ζωή στο Ίδρυμα επειδή έχει εφαρμογές παντού, προβλέπεται να μετακινηθεί σε ένα χώρο που δεν έχει τις αντίστοιχες υποδομές! Υπολογίζεται ακόμα ότι περίπου 7.000 φοιτητές από την Αχαΐα, 6.000 από την Πάτρα και 1.000 από το Αίγιο θα αναγκαστούν να μετακινηθούν στις πόλεις που θα μεταφερθούν τα τμήματα των σχολών τους. Ακόμα θα χρειαστεί να μετακινηθούν σε χώρους με σχεδόν ανύπαρκτες υποδομές περί τις 12.000 σπουδαστές από την Θεσσαλονίκη!  
Ο εξορθολογισμός στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σίγουρα ήταν ζητούμενο των τελευταίων ετών, όμως παρατηρούμε συγχωνεύσεις τμημάτων με διαφορετικό γνωστικό αντικείμενο. Δεν μπορεί κανείς να διανοηθεί τι τελειόφοιτος θα προκύψει από ένα νέο τμήμα όπου έχουν ενωθεί τέσσερις εντελώς διαφορετικές σχολές (Αγροτικής Ανάπτυξης, Εμπορίας Διαφήμισης, Τουριστικών Επιχειρήσεων, Διοίκησης επιχειρήσεων). Το ίδιο ισχύει και για το Τμήμα Μηχανικής Βιοσυστημάτων του ΤΕΙ Λάρισας το οποίο απορροφάται από τα τμήματα Ζωικής και Φυτικής Παραγωγής, τα προγράμματα σπουδών των οποίων δεν έχουν καμία συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο του Τμήματος Μηχανικής Βιοσυστημάτων: του μοναδικού που λειτουργεί στην Ανώτατη Εκπαίδευση, το οποίο παρέχει ολοκληρωμένη εκπαίδευση στους τομείς της γεωργικής μηχανής, των αρδεύσεων και των τροφίμων. Ένα ιστορικό Τμήμα το οποίο διαθέτει άρτια καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό, τον καλύτερο εργαστηριακό εξοπλισμό, είναι από τα λίγα Τμήματα που έχουν περάσει επιτυχώς από την διαδικασία της εξωτερικής αξιολόγησης και το πιο βασικό  έχει προσφέρει τα μέγιστα στον τομέα της πρωτογενούς παραγωγής δίνοντας αμέτρητα ικανά στελέχη στην αγορά εργασίας
Συμπέρασμα: Ουδείς αμφιβάλλει πως η χώρα διέρχεται μια πρωτοφανή κρίση που για να ξεπεραστεί πρέπει να τακτοποιήσουμε πολλά από τα κακώς κείμενα. Και σίγουρα η ανάκαμψη, δεν είναι δυνατή χωρίς την ανάταξη και την αναγέννηση του Εκπαιδευτικού μας συστήματος. Όσοι γνωρίζουν από μέσα τα Ελληνικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ενδιαφέρονται για την μόρφωση, την έρευνα και το δημόσιο συμφέρον ξέρουν ότι η σημερινή κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί. Ωστόσο, είναι πασιφανές ότι η πρόταση του Υπουργείου για την Αναμόρφωση του Ακαδημαϊκού Χάρτη της χώρας στερείται ολοκληρωμένης επιστημονικής ανάλυσης τόσο των γνωστικών αντικειμένων των Τμημάτων και Σχολών όσο και της πιθανής νέας χωροθέτησης των Ιδρυμάτων: δικαιώνοντας δυστυχώς εκείνους που αποκαλούσαν προσχηματικό τον διάλογο που προηγήθηκε, αφού όλες οι προτάσεις που κατατέθηκαν από τα Ιδρύματα πήγαν κατευθείαν στον κάλαθο των αχρήστων …

Δεν υπάρχουν σχόλια: